بهگزارش خبرنگار میراثآریا، علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری در برنامه خبری میز اقتصادی سیما ظهر امروز چهارشنبه 25 اسفندماه 1400 بیان کرد: «نبود تقارن میان توزیع مکانی و زمانی سفر موجب میشود تا به زیرساختهای کشور و دستگاههای خدماترسان فشار زیادی وارد شود. بیشتر تعطیلات ما مربوط به زمانی است که مردم فراغت برای سفر رفتن دارند مانند ایام نوروز و تابستان که مدارس تعطیل هستند. باید طوری مدیریت کنیم که توزیع زمانی و مکانی در طول سال محقق شود.»
شالبافیان تصریح کرد: «بیش از یک دهه است که بحث طرح ساماندهی تعطیلات به روشهای مختلف مطرح میشود اما به نتیجه نمیرسد. براساس آسیبشناسی که انجام دادیم، برخی از تعطیلات ما به تقویم شمسی بر میگردد که تعطیلات نوروز را طولانی در نظر گرفته است و بخشی از تعطیلات نیز متاثر از تقویم هجری قمری است. باید طوری ساماندهی کنیم که دو تعطیلات در نظر گرفته شود و براساس آن برنامهریزی کنیم.»
معاون گردشگری کشور با بیان اینکه در حوزه آمار گردشگری نواقصی وجود دارد، تصریح کرد: «نظام آماری باید بر مبنای نظام حسابهای اقماری باشد. مرکز آمار ایران از سال گذشته شروع به تدوین حسابهای اقماری گردشگری با رویکرد سنجش اشتغال و درآمد در حوزه گردشگری داخلی و خارجی کرده است. تا خروجی حسابهای اقماری از سوی مرکز آمار ارائه نشود، نمیتوانیم آمار دقیقی اعلام کنیم.»
او فرهنگسازی در توزیع مکانی و زمانی سفر را موثر دانست و گفت: «در توزیع مکانی سفر باید برای مردم آگاهیبخشی کنیم که ایران صرفا منحصر به 10 استان نیست بلکه جاذبههای گردشگری، امکانات اقامتی و ظرفیتهای گردشگری در سراسر کشور وجود دارد. مسیری را با عنوان مسیر غرب معرفی کردیم که شامل تمام استانهای غربی کشور میشود. خوشبختانه با این معرفی علاقهمندی برای سرمایهگذاری و سفر به این استانها افزایش پیدا کرده است.»
شالبافیان تصریح کرد: «آیینهای نوروزی در تمامی استانها در نوروزگاهها برگزار و اجرا میشود.»
معاون گردشگری با اشاره به اینکه هماکنون ظرفیت اقامتی تعدادی از استانها تکمیل شده است، بیان کرد: «تعدادی از استانها مانند تهران ظرفیتشان خالی است، مردم در ایام نوروز میتوانند از جاذبههای گردشگری آن با توجه به امکانات حمل و نقل مناسبی که دارد، استفاده کنند. همچنین مقصدها و شهرهای جدید را معرفی کردیم.»
او اظهار کرد: «تقویم رویدادها را با همکاری وزارت ورزش و جوانان تهیه کردیم و ورزشهای بومی روستایی را که جنبه گردشگری دارند، معرفی و به استانها ابلاغ کردیم تا برای توزیع سفر در زمانهای مختلف استفاده کنیم.»
شالبافیان گفت: «در سیاستگذاریها از نظرات بخش خصوصی استفاده میکنیم. در ستاد سفرهای نورزوی جامعه هتلداران، انجمنهای صنفی و حرفهای و دفاتر خدمات مسافرتی و اتاق بازرگانی نیز مشارکت دارند.»
معاون گردشگری افزود: «در ستاد هماهنگی خدمات سفر 23 دستگاه عضو هستند، یکی از دستگاهها شرکت راهآهن است که برای جلوگیری از حوادث جادهای و توسعه گردشگری داخلی موثر است به همین منظور باید حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم.»
او تصریح کرد: «جاذبههای گردشگری بینراهی با دستور مهندس ضرغامی معرفی شده است.»
آمادگی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران برای همکاری با وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
علیاکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در ادامه این میزگرد گفت: «در چند سال اخیر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تلاش کرده است تا توزیع مکانی سفر انجام شود و مقصد گردشگران از شهرهای شمالی و جزایر جنوبی به سایر شهرهای کشور تغییر پیدا کند.»
او ادامه داد: «وزارت میراثفرهنگی در سالهای گذشته تلاش شده تا از نظرات ما به عنوان نماینده بخش خصوصی استفاده شود اما تا کنون اتفاق ویژهای نیفتاده است. ما آماده هستیم از نظر مادی و معنوی در خدمت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی باشیم و در جلسات این وزارتخانه حضور داشته باشیم و نقشآفرینی کنیم.»
استفاده از تمام ظرفیتهای حوزه راهداری برای ایام نوروز برای خدماترسانی شایسته به مردم
داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در ادامه گفت: «ساماندهی تعطیلات یکی از موضوعات اساسی است که باید به آن پرداخته شود متاسفانه با وجود بحثهایی که تا الان انجام شده اما به نتیجه نرسیدهایم.»
او افزود: «در بحث سفرهای نوروزی پیشبینی میکنیم نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش سفر داشته باشیم. در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای از تمام ظرفیتها در ایام نوروز استفاده خواهیم کرد به همین منظور 400 سامانه جدید را به سامانههای هوشمند جادهای اضافه کردیم.»
انتهای پیام/